Wykłady
Neuroedukacja – gdzie jesteśmy i dokąd idziemy?

Piękno ujarzmione, czyli o badaniach nad wpływem wiedzy na oceny estetyczne

Nasze doświadczenia w pracy z pacjentami po przechorowaniu COVID-19

Celem warsztatu jest przedłożenie kilku przypadków pacjentów z objawami post COVID-19.
Opiszemy następstwa przebycia tej choroby, skutki związane ze sposobami koniecznego leczenia, konsekwencje trudnego emocjonalnie doświadczenia bycia w oddziale szpitalnym podlegającym izolacji, a jednocześnie towarzyszenia innym chorym. Wskażemy zaburzenia postCOVID-19 w odniesieniu do stanu somatycznego i stanu psychicznego i klasyfikacji tych stanów w ramach ICD-10. Podzielimy się również refleksją terapeutyczną.
Współczesna komunikacja elektroniczna. Szanse i zagrożenia

Simic i Szymborska. Dwa wiersze o fotografiach dyktatorów z dzieciństwa

Artyści czy hochsztaplerzy? Recepcja obrazów wykonanych przez człowieka, robota i cyborga – badania eksperymentalne

Sztuka w świetle teorii ewolucji

Geneza i natura reprezentacji mentalnych

We współczesnej filozofii umysłu i kognitywistyce przyjmuje się na ogół, iż nasz umysł ma charakter reprezentacyjny, czyli – mówiąc prościej – nie tyle postrzega świat bezpośrednio, ile odtwarza go na podstawie doznanych bodźców, a ponadto korzysta z samodzielnie wytworzonych konstrukcji. Owo reprezentowanie świata może odbywać się na różnych płaszczyznach: wyobraźni, pojęć czy percepcji. W trakcie naszych warsztatów dokonamy elementarnego uporządkowania zagadnień związanych z reprezentacjami mentalnymi: zdefiniujemy je, podzielimy i podamy argumenty na rzecz ich występowania. Dzięki temu spróbujemy rozjaśnić jeden z najtrudniejszych obszarów nauk o umyśle.
W drugiej części skupimy na reprezentacjach percepcyjnych. Sięgniemy do samych źródeł filozofii nowożytnej, by sprawdzić, co skłoniło ówczesnych myślicieli do wiary, że świat nie jest poznawany bezpośrednio, lecz reprezentowany. Argumenty, których wówczas użyto, do dziś mają istotny wpływ – nie tylko na filozofię, ale również na nauki kognitywne, a także na potoczne myślenie, pokazują one bowiem, iż nasz zwyczajne rozumienie tego, jak przebiega percepcja, jest błędny. W ten sposób tytułowy problem okaże bardzo aktualny, a konsekwencje jego rozstrzygnięcia – niezwykle doniosłe.